10 Ranons per dir no als Jocs Olímpics d’Hivern
Hi ha com a mínim 10 arguments, basats en evidències, per concloure que Barcelona-Pirineus 2030 és un projecte inviable en un context d’emergència climàtica
El Govern de la Generalitat aposta decididament per uns Jocs Olímpics d’Hivern que són inviables en un context d’emergència climàtica. Els volen celebrar en un entorn rural, envellit i abandonat, que reforçarà el Pirineu com a parc temàtic de l’àrea metropolitana i que tensaran el nostre model socioeconòmic cap a un monocultiu turístic que empeny al nostre jovent a l’èxode rural.
La consulta sobre la candidatura Barcelona-Pirineus 2030, que està anunciada a un any vista, és una oportunitat que les veïnes del Pirineu no podem deixar escapar per posar sobre la taula la idea que un altre Pirineu és possible. Aquí he volgut deixar 10 arguments, basats en evidències, per tal de fomentar el debat.
1) Emergència climàtica: apostar per infraestructures de neu és una proposta de futur inviable
El canvi climàtic ja té expressions tangibles al Pirineu, on ha desaparegut pràcticament la totalitat de la neu permanent. Al Pirineu no hi ha prou neu, i en el futur encara n’hi haurà menys, per fer viable les instal·lacions d’esport de neu i de gel. El Tercer Informe sobre el Canvi Climàtic a Catalunya afirma que la viabilitat de les estacions d’esquí del Pirineu és totalment incerta, amb un alt grau d’afectació que portarà la majoria d’estacions al tancament. I és que les projeccions de la mateixa Generalitat anuncien una pujada de la temperatura d’entre 0,7 i 2,1 °C i un descens de la precipitació del 6,8% a partir de l’any 2031. I encara més: aquests informes de la Generalitat deixen clar que amb una pujada de la temperatura de 2 °C, ja no és que sigui car i poc ètic, sinó que és totalment inviable fer neu artificial. De què viurem al Pirineu d’aquí a 15 o 20 anys si estem centrant totes les inversions en unes infraestructures amb data de caducitat?
2) Manca de transparència: són uns jocs fets d’esquena al Pirineu
Els Jocs d’Hivern no són cap demanda del territori, sinó que són un macroesdeveniment pensat des de despatxos de Barcelona pressionats pel lobby de la construcció i del turisme. N’és una evidència que no s’hagi fet cap presentació pública al Pirineu; encara més: cap alcalde, càrrec públic o veïna del Pirineu no té cap tipus d’informació del projecte. Paradoxalment, en canvi, ja han estat presentats al Círculo Ecuestre davant de personalitats com el director de La Vanguardia, Màrius Carol; el president del Cercle d’Economia, Javier Faus; el president d’FGC, Ricard Font; el president del Barça en aquell moment, Josep Maria Bartomeu, o el president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, un dels grans impulsors del projecte.
3) Monocultiu turístic i precarietat laboral: necessitem feines estables i de qualitat
Actualment, la dinamització econòmica del Pirineu es basa en la injecció d’ingressos del turisme de cap de setmana. Així doncs, no és estrany que les places hoteleres per cada 1.000 habitants disponibles al Pirineu multipliquen per 7 la mitjana de Catalunya, i en algunes comarques, com ara al Pallars Sobirà, multipliquen per 21 la mitjana del país. L’Alt Pirineu i l’Aran és la vegueria que té una major dependència del sector turístic (22,5% del PIB), seguida de les comarques gironines (13% del PIB). En algunes comarques arribem a quadruplicar la mitjana del Principat, com és el cas de l’Alta Ribagorça (36% del PIB), la Val d’Aran (34%) o el Pallars Sobirà (33% del PIB). En canvi, quan mirem la renda anual mitjana del Pirineu, ens trobem que és la més baixa del Principat (8.260 €/any les dones i 8.467 €/any els homes), mentre que la mitjana de Catalunya és de 14.723 €/any.
En aquest sentit, Miquel Puig, poc sospitós de situar-se en l’anticapitalisme, fa una comparativa interessant entre les Balears i Lleida, que l’any 1985 presentava un PIB un 10% inferior a les Illes. Els anys següents, les Balears es van consolidar com a destinació turística i les terres de Lleida no van aconseguir atreure turisme i van continuar basant la seva economia en l’agricultura de regadiu. Doncs resulta que, l’any 2016, el PIB de les terres de Lleida (agricultura) era un 20% superior al de les Balears (turisme). A més, les comunitats autònomes més turístiques han experimentat una evolució de la renda per capita pitjor, han tingut les taxes d’atur més altes, paguen salaris més baixos i presenten un major abandonament escolar prematur. Realment això és el que volem per al Pirineu?
4) Urgeix diversificar l’economia: maximitzem els beneficis econòmics i els beneficis ambientals
Les zones rurals actualment som un territori envellit, abandonat i articulat a partir de l’àrea metropolitana, i les nostres economies viuen un procés de terciarització que farà difícil l’adaptació del Pirineu al canvi climàtic. Urgeix una aposta clara per diversificar l’economia, per tal d’aconseguir un sistema resilient i oferir unes feines estables i de qualitat. En aquest context, la pagesia, l’agricultura, la ramaderia i la silvicultura tenen un paper clau en la gestió del territori.
Cal tenir en compte que el Pirineu representa el 19% del territori català i només el 0,93% de la població, és a dir, molt poca població gestiona un territori molt extens. La gestió del territori té una importància cabdal per a l’obtenció de matèries primeres, que posteriorment es poden manufacturar, per mantenir el paisatge i que aquest continuï sent atractiu i perquè és una eina imprescindible per a la gestió forestal i la consegüent prevenció d’incendis. Davant l’aparició dels incendis de sisena generació, que van a l’alça com a conseqüència de l’emergència climàtica, és bàsic tenir un mosaic agrícola que doni discontinuïtat al bosc i una ramaderia extensiva que redueixi el combustible disponible i que, alhora, ofereixi productes que permetin potenciar petita indústria manufacturera. Els Jocs van en el sentit radicalment oposat.